[ Pobierz całość w formacie PDF ]

grzech aniołów ma swój początek w złym pierwiastku [...] Twierdzą, że istnieją dwa pierwiastki, ponieważ nic
rozumieją, jak Zło mogło powstać z Dobra. Zastanawiają się więc. w jaki sposób Zło mogło przeniknąć do niebios.
Według innych przekazów w niebie toczy się walka między Szatanem a Michałem Archaniołem (według
Apokalipsy). Inni opowiadają o tym, jak to Szatan uwiódł anioły, ukazując im kobietę cudownej piękności. Sacchnoni
podaje, że jednym z przedstawicieli absolutnego dualizmu był Jan z Lugio:
Wyobraził on sobie, że zawsze istniały dwa pierwiastki, bóstwa, czy też dwaj władcy, jeden Dobra, a drugi  Zła
[...] Powiada też, że świat pochodzi od diabla, a raczej od Ojca diabła, że nie miał on początku i nic będzie mieć
końca. Bóg chce i może uczynić wszystko, co jest dobrem, o tyle, o ile to jest w nim samym i w stworzeniach jemu
absolutnie posłusznych. Lecz w urzeczywistnieniu tej woli i mocy przeszkadza mu jego nieprzyjaciel.
Otóż okazuje się, że doktryna Jana z Lugio przetrwała w Księdze dwóch Zasad. Księga ta jest wyjątkowo
interesująca, bardziej bowiem niż mitologia zajmuje się, o ile to możliwe, racjonalnym uzasadnieniem dualizmu. W tym
względzie można ją porównać z poprzednio omawianą księgą Szkand Gumanik Wiczar.
Księga dwóch Zasad, składająca się zresztą z fragmentów, zawiera dwa stopnie argumentacji: pierwszy, który
pominiemy, ma charakter egzegetyczny i opiera się na niektórych fragmentach z Ewangelii, dotyczących Księcia tego
świata*. Drugi, bardziej interesujący, ma charakter filozoficzny i zawiera wiele argumentów, z których najważniejszy
dotyczy wolnej woli: Otóż wolna wola byłaby nic do pogodzenia z boską wszechwiedzą, która polega na tym, że Bóg z góry
zna obrót rzeczy. Skoro istnieje tylko jeden Bóg. dobry i wszechwiedzący, to:
Wynika z tego nieuchronnie i bez żadnej wątpliwości, że aniołowie nie mieli nigdy możności stania się dobrymi,
świętymi i pokornymi wobec Pana, chyba, że Bóg sam to przewidział od początku. Możliwość ta spoczywa w
rękach tego. do którego od wieków należą wszystkie rzeczy, albowiem nikt w obecności Boga, który zna do głębi
przyszłość wszystkiego, nie może uczynić niczego, czego Bóg by nie przewidział.
Ponieważ przyszłość jest  absolutnie zdeterminowana 70 przez Boga, nie może być mowy o wolności wyboru:
 Wynika z tego. że aniołowie ci nie mogli nie stać się demonami"'. W tej hipotezie (która zakłada tylko jednego Boga)  Bóg
od początku świadomie stworzył aniołów, którzy w żaden sposób nic mogą uniknąć zła". A więc  Bóg byłby najwyższą i
pierwszą przyczyną całego zła, co równałoby się absolutnej negacji". Tę hipotezę należy więc odrzucić. Z dwóch przesłanek:
istnieje jeden Bóg i Bóg ten jest dobry, należy odrzucić pierwszą: istnieje jeden Bóg, albowiem jest to niemożliwe. W ten
sposób teoria o jedynym Bogu została obalona przez reductio ad absurdum.
Takie rozumowanie opiera się na określonej koncepcji doskonałości: w istocie aniołowie zostali obdarzeni pewną
naturą, naturą niedoskonałą.  Na początku Bóg nie zechciał zatroszczyć się o to, by uczynić aniołów doskonałymi."
Jednakże Jan z Lugio przez doskonałość rozumie niemożność czynienia zła: Bóg nie zechciał obdarzyć aniołów  tak wielką
doskonałością, aby absolutnie nie mogli grzeszyć". Na zarzuty, że doskonałość może być odmiennie zdefiniowana, że istota
obdarzona wolną wolą jest bardziej doskonała od tej, która jest jej pozbawiona, że Bóg stworzył istoty wolne, by je
wynagrodzić lub ukarać wedle ich wyboru, pochodzącego z  możliwości czynienia bez różnicy dobra lub zła", Jan z Lugio
odpowiada:  Jeżeli Bóg winien jest wdzięczność istocie za wyświadczenie sobie przysługi, wynika z tego nieuchronnie, że
istnieje coś, co wymyka się jego woli". Bóg chce, ale człowiek (lub anioł) tego nie czyni. Należy więc dojść do wniosku, że:
 Wola Boska nie została w takim razie całkowicie spełniona", co byłoby niemożliwe, gdyby istniał tylko jeden Bóg dobry,
święty, sprawiedliwy i doskonały. Bóg musi znieść to, czego nie chce.
Należy więc przyjąć inną hipotezę wyjściową: oprócz Boga istnieje inna zasada:  To dlatego musimy przyznać, że
istnieje inna zasada, zasada zła, która działa na szkodę prawdziwego Boga". ..Pod naciskiem złośliwego Wroga Bóg cierpi z
własnego przyzwolenia."
Wolna wola jest nie do pogodzenia z Boską wszechwiedzą, która wynika z doskonałości Boga:  Bóg jest
niedoskonały, skoro nie przewidział, że zapanuje grzech". Z drugiej strony, wolna wola jest sama w sobie niezrozumiała:
 Nigdy zło nie mogłoby spontanicznie pochodzić od istoty stworzonej przez dobrego Boga. gdyby nie istniała przyczyna
zła"; nie sposób pojąć, jak aniołowie, istoty dobre, mogliby nienawidzić dobroci, która istnieje odwiecznie [...] jak mogliby
pokochać zło, które jeszcze nie istniało, a które stanowi całkowite zaprzeczenie dobra". Skoro zło się pojawiło, trzeba żeby
zaistniał powód, bo:  nie sposób przyjąć, żeby cokolwiek pojawiło się bez powodu". Jeżeli zło pojawiło się, istnieje
przyczyna, która nie ma początku.
Należy więc założyć istnienie innej zasady  zasady Zła, która jest przyczyną i początkiem zepsucia aniołów oraz
wszelkiego zła.
Lub:
Poza prawdziwym Panem Bogiem istnieje inny Bóg, Pan i Książę.
Na ogół przyjmuje się, że u katarów zatriumfowała tendencja do dualizmu absolutnego. Jest to jeden z najbardziej
radykalnych dualizmów, jakie można sobie wyobrazić. Istnieją nie tylko przeciwstawni sobie dwaj bogowie, lecz również
dwa diametralnie różne światy: świat duchowy i dobry, rodzaj niebiańskiego Jeruzalem, oraz świat ziemski, twór złego boga,
w którym jedynie dusze (upadli aniołowie) uwięzione w ciałach nie są ze swej istoty złymi elementami.
Podsumowanie
Choć brzmi to paradoksalnie, myśl dualistyczna wyraża się wyłącznie poprzez swój stosunek do monoteizmu.
Dualizm nie jest doktryną oryginalną, lecz uzupełnieniem, sprostowaniem, jeśli nie zaprzeczeniem monoteizmu. Jest też
dualizm czymś w rodzaju dewiacji, zwyrodnienia. W politeizmie nie znajdziemy zdecydowanego rozdzwięku między [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl