[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Postawienie problemu. 1. Wydaje się, że składanie ofiar Bogu nie wynika z prawa
natury, gdyż:
1. To, co wynika z prawa natury, jest wspólne wszystkim ludziom, a to się nie
sprawdza, gdy chodzi o ofiary. Niektórzy bowiem składali w ofierze chleb i wino, jak
to czytamy w Piśmie św. o Melchizedechu (Rodz 14, 18), inni zaś zwierzęta. A więc
składanie ofiar nie wynika z prawa natury.
2. Wszyscy ludzie sprawiedliwi zachowywali to, co jest z ustanowienia prawa
natury. A przecież Pismo św. nie mówi, by np. Izaak lub Adam składali ofiary,
chociaż o Adamie mówi (Mądr 10, 2), że  mądrość od upadku go wyzwoliła . A więc
składanie ofiar nie jest ustanowione przez prawo natury.
3. Według św. Augustyna119) ofiary składa się na znak czegoś. Otóż słowa są
głównymi znakami, a przecież ich znaczenie nie wynika z ich natury, ale z
przyzwolenia ludzi, jak stwierdza Filozof 120). A więc ofiary nie wynikaj z prawa
natury.
Ale z drugiej strony ofiary zawsze istniały w każdym wieku i u wszystkich narodów.
To zaś, co istnieje u wszystkich, wydaje się być, czymś naturalnym. A więc składanie
ofiar pochodzi z prawa natury.
Odpowiedz. Naturalny rozum nakazuje człowiekowi, by poddał się wyższej istocie
wskutek pewnych braków, które w sobie odczuwa, i z powodu których potrzebuje
pomocy , i kierownictwa wyższej istoty, którą wszyscy nazywają Bogiem, jakkolwiek
by Go pojmowali. Otóż podobnie jak w przyrodzie istoty niższe są poddane wyższym,
tak też naturalny rozum nakazuje człowiekowi - zgadnie z jego przyrodzoną
skłonnością - by na swój sposób podporządkował się i składał cześć wyższej Istocie.
Otóż właściwy człowiekowi sposób wyrażania swych myśli to posługiwanie się
znakami zmysłowymi, gdyż człowiek ze zmysłów czerpie swe poznanie. Dlatego sam
naturalny rozum. nakazuje mu, by posługiwał się pewnymi rzeczami zmysłowymi,
51
składając Je Bogu. w ofierze na znak należnego Mu poddania się i czci, podobnie jak
poddani składają swym władcom pewne ofiary na znak uznania ich władzy. To
właśnie stanowi istotę ofiary, których składanie jest tym samym ustanowione przez
prawo natury.
Rozwiązanie trudności. 1. To, co jest wspólne na mocy prawa natury, bywa
przedmiotem pewnych określeń ustaw prawa pozytywnego. Np. prawo natury żąda
ukarania złoczyńców, ale ustawy Boże względnie ludzkie określają, jakie kary należy
im wymierzyć. Podobnie składanie ofiar w zasadzie jest nakazem prawa natury, i
dlatego jest powszechne. Ale określenie tych ofiar pochodzi z ustanowienia ludzkiego
lub Bożego, i stąd pochodzą różnice w ich składaniu.
2. Adam oraz Izaak, podobnie jak inni sprawiedliwi, składali Bogu ofiary
stosownie do swych czasów, jak zaznacza św. Grzegorz121), podług którego w
starożytności składanie ofiar wyzwalało dzieci od grzechu pierworodnego. Pismo św.
nie wspomina jednak o ofiarach wszystkich sprawiedliwych, lecz tylko o tych, w
których zachodziło coś szczególnego.
Można także wytłumaczyć brak wzmianki o ofiarach Adama tym, by będąc
zródłem grzechu nie uchodził za zródło uświęcenia. Izaak zaś był obrazem Chrystusa,
gdyż został złażony w ofierze. Nie było więc potrzeby, by wyobrażał także ofiarnika.
3. Jest rzeczą naturalną dla człowieka, by wyrażał swe pojęcia znakami, choć
określenie tych znaków zależy od zgody ludzi.
Artykuł 2
CZY TYLKO BOGU JAKO ISTOCIE NAJWY%7łSZEJ
NALE%7łY SKAADA OFIARY?
Postawienie problemu. Wydaje się że nie, gdyż:
1. Jeśli składa się ofiary Bogu, należy składa je również tym wszystkim, którzy
w bóstwie uczestnicz. Otóż, jak mówi św. Piotr Apostoł (II, 1, 4) święci ludzie  stali
się uczestnikami boskiej natury , a w Psalmie (81, 6) Bóg powiedział:  Jam rzekł
bogami jesteście i synami Najwyższego wszyscy". Podobnie Hiob aniołów nazywa
synami Bożymi (1, 6) A więc tym wszystkim należy składać ofiary.
2. Im ktoś większy, tym większa cześć należy mu składać. Lecz aniołowie i
świeci są więksi od jakichkolwiek książąt ziemskich, którym podwładni składaj o
wiele większą cześć niż świętym, padając przed nimi na twarze w pokłonie, i ofiarując
im dary cenniejsze aniżeli zwierzęta, czy inne rzeczy poświęcane na ofiarę. A więc
tym bardziej aniołom i świętym należy składać ofiary.
3. Zwiątynie i ołtarze buduje się dla składania ofiar a przecież jedne i drugie
bywaj pod wezwaniem świętych. A więc świętym można również składać ofiary.
Ale z drugiej strony powiedziano w Piśmie św. (Wyj 22, 20):  Kto ofiaruje bogom
oprócz samemu Panu, zabit będzie .
Odpowiedz. Jak widzieliśmy w poprzednim artykule, składanie ofiar ma na celu
oznaczenie czegoś a mianowicie ofiara zewnętrzna oznacza wewnętrzną ofiarę
52
własnej duszy Bogu w myśl słów Psalmu (50, 19):  Ofiarą dla Boga duch, skruszony .
Widzieliśmy bowiem poprzednio, że zewnętrzne czynności religijne są
podporządkowane czynnościom Wewnętrznym. Otóż dusza oddaje się w ofierze Bogu
jako zródłu swego stworzenia oraz jako celowi, który ją uszczęśliwia. Zgodnie zaś z [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl