[ Pobierz całość w formacie PDF ]

dziewictwo ciała, z czego wydaje się nasuwać wniosek, że dziewicza nieskazitelność
ciała jest ważniejsza niż; cielesne życie. Otóż zdarzyło się, że niekiedy samo
dziewictwo było odrzucone lub jego porzucenie było zamierzone, jako znak wyznania
wiary chrześcijańskiej, czego przykładem są Agnieszka i Aucja. Wydaje się więc, że
męczeństwem raczej trzeba nazwać utratę dziewictwa dla wiary Chrystusowej niż
równoczesną utratę życia; stąd Aucja wyraziła się:  Jeżeli mię pogwałcisz wbrew mej
woli, czystość moja godna będzie podwójnej nagrody .
3. Męczeństwo jest aktem męstwa; zaś, według Augustyna3), do męstwa należy nie
bać się nie tylko śmierci, lecz i wszelkich innych przeciwności. Otóż, oprócz śmierci,
wiele jest przeciwności, które można znosić dla wiary Chrystusowej, jak więzienie,
wygnanie, konfiskata majątku, jak to wynika z Listu św. Pawła do Hebrajczyków4);
dlatego też czcimy męczeństwo papieża Marcelina, który przecież umarł w więzieniu.
Stąd poniesienie kary śmierci nie jest koniecznym warunkiem męczeństwa.
22
4. Męczeństwo jest aktem zasługującym5). Otóż aktu zasługującego nie można
dokonać po śmierci, lecz przed nią; a wobec tego śmierć nie jest wymagana do istoty
męczeństwa.
Temu sprzeciwiają się jednakże słowa wypowiedziane w jednej z mów Maksyma o
Męczennikach6):  Oto ten, który żyjąc bez wiary byłby pokonanym, stał się
zwycięzcą przez śmierć za wiarę .
Według mego zdania męczennik, to jakby świadek wiary chrześcijańskiej,
(patrz artykuł 2), która, zgodnie z tym co jest powiedziane w 11 r. Listu do
Hebrajczyków 7), daje nam wartości niewidzialne, kosztem porzucenia widzialnych.
Męczeństwo zatem domaga się od człowieka, by wykazał swą wiarę czynem; bo, by
dojść do dóbr przyszłych i niewidzialnych, odrzuca wszystkie dobra obecne.
Zatrzymując zaś życie doczesne, człowiek nie wykazuje czynem swej pogardy dla
dóbr cielesnych, gdyż ludzie zazwyczaj raczej porzucają krewnych i cały posiadany
majątek, a nawet wolą znosić boleści cielesne, byle utrzymać .się przy życiu. Dlatego
też szatan argumentował, gdy chodziło o Hioba:  Skórę za skórę i wszystko co ma
człowiek da za duszę swoją 8), to znaczy za cenę życia cielesnego. Dlatego też
warunkiem pełnego męczeństwa jest podjęcie śmierci za Chrystusa.
Ad 1. Poważni ci autorowie, oraz inni, mówiąc o męczeństwie w takim rozumieniu,
nie mówią o męczeństwie ścisłym, lecz przenośnym.
Ad 2. Jeśli chodzi o niewiastę, która utraciła nieskazitelność cielesną lub na jej utratę
została skazana z racji wiary chrześcijańskiej, to ludzie nie mają pewności, czy
przyjęła ją z motywu miłości chrześcijańskiej wiary, czy też z pogardy dla cnoty
czystości; dlatego utrata dziewictwa nie stanowi u ludzi wystarczającego świadectwa
wiary i nie jest właściwym męczeństwem. Wszakże Bóg, który zna wnętrza serc9),
utratę dziewictwa może nagrodzić w sposób wyrażony przez św. Aucję.
Ad 3. Jak wyżej powiedziano10), męstwo głównie dotyczy niebezpieczeństwa śmierci,
zaś wszystkiego innego w związku z tym; zatem i męczeństwem, w ścisłym
rozumieniu, nie jest samo znoszenie więzienia, wygnania lub zrabowania majątku,
chyba że to doprowadziło do śmierci.
Ad 4. Zasługę męczeństwa zdobywa się nie po dokonanym akcie zgonu, lecz pochodzi
ona z wolnego przyjęcia śmierci i znoszenia tego, z zadania czego wynika śmierć.
Otóż mogą zajść wypadki, że ktoś przeżyje zadane mu śmiertelne rany lub
jakiekolwiek udręki zdolne zniszczyć życie, zadawane mu, a przez niego dobrowolnie
znoszone dla Chrystusa, i żyje jeszcze długo potem. W tych wypadkach tytuł i zasługę
męczeństwa zdobywa człowiek już w czasie cierpienia mąk.
Artykuł 5.
CZY PRZYCZYN MCZECSTWA JEST TYLKO WIARA?
1. Wydaje się, że przyczyną męczeństwa jest tylko wiara. Powiedziano bowiem w I
Liście św. Piotra1):  żaden z was niechaj nie cierpi jako mężobójca, albo złodziej...;
jeśli zaś jako chrześcijanin, niech się nie wstydzi, ale niech chwali Boga za to imię".
Otóż chrześcijaninem jest ktoś przez to, że trzyma się wiary Chrystusowej; wobec tego
sama tylko wiara jest przyczyną chwały z męczeńskiego cierpienia.
23
2. Męczennik znaczy to samo co świadek, zaś świadectwo daje się tylko prawdzie.
Otóż nie nazywamy kogoś męczennikiem za danie świadectwa byle jakiej prawdzie,
lecz tego tylko, kto daje świadectwo prawdzie Bożej; śmiesznym bowiem byłoby
nazywać męczennikiem tego, kto umarł za wyznanie prawdy matematycznej lub
prawdy z innej dziedziny wiedzy. Wobec tego sama tylko wiara jest przyczyną
męczeństwa.
3. Spomiędzy dzieł cnotliwych te wydają się większe, które służą dobru
powszechnemu, gdyż, jak pisze Filozof2), dobro narodu jest większym dobrem niż
dobro jednego człowieka. Gdyby więc przyczyną męczeństwa miało być cokolwiek
innego niż wiara, za męczenników powinniby uchodzić przede wszystkim ci, którzy
oddali życie w obronie rzeczypospolitej, czego jednak Kościół nie uznaje,. nie oddając
publicznej czci, jako męczennikom, żołnierzom poległym w słusznej wojnie. A więc
sama tylko wiara wydaje się być przyczyną męczeństwa.
Temu jednak sprzeciwia się to, co jest powiedziane w Ewang. Mateusza3):
 Błogosławieni,. którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości", a co, według [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl