[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mentalnych: każdemu zdarzeniu, które da się opisać za
pomocą pojęć odnoszących się wyłącznie do zdarzeń
mentalnych, można również przyporządkować opis w
terminach czysto fizykalnych.
9
Fizykalizm. Monizm anomalny
" Monizm anomalny przyjmuje ponadto, że przynajmniej
niektóre zdarzenia mentalne (H"  opisywane w terminach
mentalnych ) wchodzą w związki przyczynowe ze
zdarzeniami (czysto) fizycznymi. Jednocześnie sfera
mentalna (tj. zdarzeń mentalnych) jest anomalna, tj. nie
podlega prawom. Mówiąc bardziej ściśle, nie istnieją
ścisłe prawa deterministyczne, na podstawie których
można wyjaśniać i przewidywać to, co mentalne.
" Komentarz: Prześledzenie argumentacji Davidsona to
doskonała okazja do namysłu nad istotą uprawianej przez
Państwa dyscypliny. Nie ma tutaj na to czasu, niestety.
10
Emergentyzm
" EMERGENTYZM dzieli z fizykalizmem podstawowe
założenie ontologiczne: wszystko, co występuje w
czasoprzestrzeni, ma charakter fizykalny. Jednakże
emergentyzm przyjmuje istnienie tzw. własności
nadbudowanych. Zgodnie z tym poglądem, gdy struktura
fizyczna osiąga odpowiedni poziom złożoności, może ona
uzyskać nowe, nadbudowane własności, których nie można
przewidzieć ani wyjaśnić poprzez odwołanie się do
własności pierwotnych elementów tej struktury czy też jej
składowych podstruktur. W odniesieniu do zagadnienia
umysłu i ciała emergentyzm głosi, że zjawiska mentalne nie
są redukowalne do procesów fizycznych zachodzących w
mózgu/ciele, lecz są one własnościami wyższego rzędu,
przejawiającymi się na podłożu neuronalnym. W
szczególności, własnościami emergentnymi są
(samo)świadomość i intencjonalność. Cechy
 psychologiczne nie są redukowalne do cech  fizycznych .
11
Behawioryzm
" BEHAWIORYZM: W świetle behawioryzmu mówienie o
stanach mentalnych jest skrótowym sposobem
opisywania naszych zachowań oraz skłonności do
zachowywania się w określony sposób. Zjawiska, które
na co dzień opisujemy w terminach mentalnych, można
opisać i wyjaśnić w terminach  mówiąc najogólniej 
wzorców zachowań. Pojęcie umysłu rozumianego jako
sfera zjawisk mentalnych jest zbędnym konstruktem, a
samo zagadnienie umysłu i ciała jest typowym
przykładem pseudoproblemu.
" Ponieważ o behawioryzmie dowiadują się Państwo gdzie
indziej, nie będę tego wątku rozwijał.
12
Funkcjonalizm
" FUNKCJONALIZM: Funkcjonalizm głosi, że stany
mentalne są w istocie stanami funkcjonalnymi: stanami,
które pełnią określoną rolę funkcjonalną w systemie
poznawczym, przy czym dzieje się to dzięki
zachodzącym między nimi związkom. Rolę funkcjonalną
opisuje się, wskazując stany, które (w typowych
sytuacjach) wytwarzają stan badany, oraz te, które są
przez niego powodowane. Stany funkcjonalne są
stanami wewnętrznymi systemu; są one powiązane
relacjami przyczynowymi z jego  wejściem i  wyjściem .
" W obrębie funkcjonalizmu stany mentalne albo
identyfikuje się wprost ze stanami funkcjonalnymi, albo
identyfikuje się je ze stanami fizycznymi mózgu/ ciała
pełniącymi odpowiednie funkcje. W pierwszym
przypadku zupełnie nieistotne stają się fizykalne
własności systemu; te same stany mentalne mogą być
realizowane  przykładowo  przez człowieka i maszynę.
13
Funkcjonalizm
" Funkcjonaliści wprowadzili do obiegu tzw. metaforę
komputerową, ujmującą umysł na wzór programu (software),
którego hardware stanowi mózg.
" Tzw. funkcjonalizm maszynowy to pogląd, zgodnie z którym
stany mentalne to stany funkcjonalne  maszyny
obliczeniowej , jaką jest mózg. Jednakże nie tylko on:
przynajmniej teoretycznie stany mentalne  rozumiane jako
stany funkcjonalne  mogą mieć swoje realizacje w innych
 maszynach obliczeniowych .
" Z kolei tzw. funkcjonalizm analityczny jest nie tyle poglądem
na temat natury stanów mentalnych, co stanowiskiem w
kwestii tego, jak należy opisywać stanu mentalne 
mianowicie w terminach ich ról funkcjonalnych.
" W zmodyfikowanej wersji funkcjonalizmu kładzie się nacisk
na role biologiczne, a nie przyczynowe.
" Główne zarzuty stawiane funkcjonalizmowi przypominają te
wysuwane przeciwko fizykalizmowi.
14
Uwagi końcowe
" To oczywiście nie wszystkie stanowiska we
współczesnej filozofii umysłu ważne dla zagadnienia
umysłu i ciała.
" Pominięte zostały m.in. różne formy naturalizmu (np.
Searle a, Denneta i inne.)
" Na pocieszenie (?) mogę tylko powiedzieć, że w
programie studiów kognitywistycznych przewidziane są
zajęcia z filozofii umysłu.
" A wstęp na zajęcia jest wolny dla studentów wszystkich
kierunków :&
15 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl